Børnehuset Kysten ønsker at:
-
Støtte barnet i dets kreative udfoldelse og tilbyde en bred vifte af tilbud og aktiviteter
-
Øve barnet i en grad af valgfrihed af tilrettelagte aktiviteter og ture, fx til skov, strand, indkøb osv. Det er vigtigt at barnet her lærer, at det ikke er hver gang der er valgfrihed
-
Fange de aktuelle emner og behov, der opstår, for at tilgodese det enkelte barn
-
Være opmærksomme på barnets hele samlede udvikling og støtte op om både stærke og svage sider
-
Skubbe omsorgsfuldt til barnets udvikling, så der opstår lyst og mod til at turde afprøve nye ukendte sider af sig selv. Personalet er gode eksempler på, at det er i orden ikke at kunne alt, men at det er vigtigt at øve sig og turde afprøve nye ting
-
Støtte børn i deres indbyrdes relationer og venskaber ved at lære at vise ansvarsfølelse, tolerance og god omgangstone
-
Acceptere barnets følelsesliv ved at støtte op og "holde om", dvs. at kunne rumme alle barnets følelser
-
Hjælpe barnet ud af en konflikt, det ikke selv magter og give barnet mulighed for - og ret til at sige til og fra
-
Vise det enkelte barn omsorg, respekt og accept ved at acceptere og støtte op om deres forskelligheder
-
Skabe tillid ved at vise at vi tror på barnet
-
Lære at det er godt at kunne grine sammen - og lidt af sig selv
-
Det skal være både sjovt og lærerigt at gå i vores børnehus og få gode fællesoplevelser
-
Børnene er ude hver dag, dels i vores have, dels på små ture i nærmiljøet fx skoven, stranden og havnen. På turene øver vi børnene i at begå sig i trafikken. Nogle ture foregår med ganske få børn, andre i større grupper
-
Opmuntre alle til at passe godt på sig selv og hinanden, aftaler skal overholdes og der skal tales ud om og løses problemer og konflikter
-
Lære børnene at passe på og respektere de materielle omgivelser, både "dine, mine og vores"
-
Skabe leverammer, samværsaftaler forpligtelser, der er logiske for mindre børn, hvilket danner det bedste grundlag for en tryg og harmonisk dagligdag. Børnene inddrages derfor i almindelige hverdags gøremål såsom borddækning, oprydning, blomstervanding, passe haven osv.
-
Vi ved at børn har brug for at kunne spejle sig i deres tætte voksne, og personalet forsøger derfor meget bevidst at være gode rollemodeller både i samværet med børnene og indbyrdes.
De langsigtede virkningen af den overordnede målsætning
Husets leveregler, lærerplaner, pædagogik og holdninger, de voksne som gode rollemodeller, de daglige aktiviteter og de forskellige projekter i mindre børnegrupper indeholder et højt fagligt aspekt der styrker, støtter, stimulerer og udvikler børenes grundlæggende udviklingsområder og indlæringspotentialer.
Vi arbejde i dagligdagen med børns sanser, kropsbevidsthed, leg og bevægelse, kultur, natur, rumorientering, omverdens forståelse, struktur i tid og rum, tolerance, følelsesmæssig og social udvikling og relationer barn - barn og barn - voksen.
-
Sprog og begreber, rytme og musikalitet, fantasi og forestillingsevne, problemløsning og kreativitet.
-
Barnet får redskaber igennem forskellige aktiviteter, og ved samvær og i forskellige relationer.
-
Børnene har voksne de kan spejle sig i – de voksne er gode eksempler i hverdagen.
-
Vi tror på – fordi vi har set det, at husets pædagogiske praksis og dagligdag oftest resulterer i sunde og glade børn, med god selvværdsfølelse og selvtillid.
Mange aktiviteter foregår udendørs. Vi udvider vores pladsforhold, og bruger derfor ”ude” dvs. skoven - stranden og vores have som ekstra rum, ikke mindst fordi det er naturligt i forhold til de forskellige aktiviteter, men også fordi det både er sundt og sjovt at være ude. For nogle børn er det helt nødvendigt i deres hverdag, at kunne udfolde sig ude på et langt større areal end børnehusets faciliteter kan tilbyde.